loading...
نشرعمران
admin بازدید : 444 پنجشنبه 29 تیر 1391 نظرات (0)

انواع روشهای اتصال ستون به شالوده

جز‌‌‌عيات اتصال ستون فلزي به شالوده بتني به نيروي موجود در پاي ستون بستگي دارد.
در ستون با انتهاي مفصلي فقط نيروي فشاري وبرشي از ستون به شالوده منتقل مي شوند.
اگر بخواهيم لنگر خمشي را نيزبه شالوده منتقل نماييم در آن صورت نياز به طرح اتصال مناسب براي اين كار خواهيم داشت كه ((اتصال گير دار)) خوانده مي شود.

انواع روشهای  اتصال ستون به شالوده

جز‌‌‌عيات اتصال ستون فلزي به شالوده بتني به نيروي موجود در پاي ستون بستگي دارد.
در ستون با انتهاي مفصلي فقط نيروي فشاري وبرشي از ستون به شالوده منتقل مي شوند.
اگر بخواهيم لنگر خمشي را نيزبه شالوده منتقل نماييم در آن صورت نياز به طرح اتصال مناسب براي اين كار خواهيم داشت كه ((اتصال گير دار)) خوانده مي شود.

روش نصب پيچهاي مهاري
به طور كلي دو روش براي پيچهاي مهاري وجود دارد:
الف) نصب پيچهاي مهاري در موقع بتن ريزي شالوده:
در اين روش پيچها را در محلهاي تعيين شده قرار مي دهند و موقعيت آنها را به وسيله مناسبي تثبيت مي كنند سپس اطرافشان را با بتن مي پوشانند.
روشهاي گوناگوني براي تثبيت پيچهاي مهاري در محل خود وجود دارد كه به اين شرح است:
روش اول:ابتدابه وسيله صفحه اي نازك مشابه با ورق كف ستوني كه ((شابلن))يا الگوي ناميده مي شود.
قسمت فوقاني بولت و قسمت پايين رابه وسيله نبشي به يكديگر مي بنديم تا مجموعه اي بدون تغيير شكل به دست آيد آن گاه محورهاي طولي و عرضي صفحه الگورا بامداد رنگي مشخص مي كنيم سپس به وسيله ريسمان كار يا دوربين تعو دوليت باميخهاي كنترل محوركلي فنداسيون رادر جحتهاي طولي وعرضي به دست مي آوريم و به كمك شخصي با تجربه در مو قعيت مناسب آن قرار مي دهيم.
سپس به وسيله قطعات آرماتور آنرا به ميلگرد هاي شبكه آرماتور فندا سيون يابه قطعات ورقي كه در بتن قرار داده اند جوش داده مي شود به گونهاي كه هنگام بتن ريزي صفحه از جاي خودحركتي نداشته باشد.
بايددقت داشته باشيم كه درموقع بتن ريزي هوا در زير صفحه شابلن محبوس نشود .
براي اين منظور معمولا" سوراخ بزرگي در وسط شابلن تعبيه مي كنند كه وقتي بتن از اطراف زير صفحه را پر مي كند هوا از راه سوراخ خارج گردد و با بيرون زدن بتن از وسط صفحه از پر شدن كامل زير آن اطمينان حاصل شود.
روش دوم: صفحه تقسيم فشار پيش از بتن ريزي پي به طور دقيق در محل خود قرار مي گيرد و به وسيله آن بولت ها در جاي خود ثابت مي شوند.
پس از بتن ريزي صفحه را از جاي خود خارج مي كنند و در كارگاه به طور مستقيم به پاي ستون متصل مي نمايند و پس از نصب ستون به همراه صفحه مهره ها را محكم مي بندند.
در اين حالت هر صفحه اي بايد كاملا" علامت گزاري شود تا هنگام نصب اشتباهي رخ ندهد.
روش سوم:صفحه را قدري بالاتراز محل اصلي نگه مي دارندتامحل ميله هاي مهار به طور دقيق تعيين شودسپس ميله مهار ها را ثابت مي كنند و عمل بتن ريزي را انجام مي دهند در حالي كه صفحه هنوز در جاي خود ثابت است .
پس از پايان يافتن بتن ريزي صفحه را در تراز مورد نظرنگه مي دارند .اين عمل رامي توان به وسيله مهره هاي فلزي در زير صفحه ايكه ميله مهار ها از درون آنها عبور كرده اند انجام داد.
سپس فاصله هاي بين زير صفحه و روي بتن پي با ملات ماسه شسته و سيمان به نسبت يك حجم سيمان به دو حجم ماسه كاملا" پر مي گردد يا از ماسه سيمان نرم استفاده مي گردد.

نصب پيچهاي مهاري پس از بتن ريزي شالوده
در اين روش در محل پيچهاي مهاري به وسيله قالب در داخل بتن فضاي خالي ايجادمي كنند كه اين قالب ((جعبه)) ناميده مي شود .
ميل گردها را در بتن قرار مي دهيم پس از گرفتن و سخت شدن بتن شالوده جعبه را از محل خود خارج مي كنيم سپس پيچ مهاري را در محل خود درگير با آرماتور قرار مي دهيم و تنظيم مي كنيم و اطراف آن را با بتن ريز دانه پر مي كنيم.
لازم به ياد آوري است جعبه اي كه براي ايجاد فضاي خالي لازم براي نصب پيچ مهاري به كار مي رود بايد چنان طرح ريزي و ساخته شده باشد كه به سادگي و در حد امكان بدون ضربه زدن شكستن و خرد كردن از داخل بتن خارج شود.
براي اين منظور مي توان ازجعبه هاي كه قطعات آنها به صورت كام و زبانه متصل مي شوند يا از جعبه هاي لولاي و ساير اقسام جعبه ها استفاده كرد.
در مواردي كه از پيچهاي مهاري با قلاب انتها يي و ركاب يا از پيچهاي مهاري با انتهاي كلنگي استفاده مي شود براي سرعت بخشيدن به كار از جعبه هاي ساخته شده يا ورقهاي فولادي كه در درون بتن باقي مي مانند استفاده مي شود. بايد توجه داشت كه اين شيوه كار بيشتر براي فند اسيون ماشين آلات صنعتي در كارخانجات كاربرد دارد.
در بعضي موارد براي اتصال كف ستون به جاي پيچهاي مهاري از ميلگرد ها يا تسمه هاي استفاده مي كنند كه به ورق كف ستون جوش داده مي شوند.
روش كار چنين است كه معمولا" در موقع بتن ريزي مجموعه ورق كف ستون و مهار ها را در شالوده كار مي گزارند پس از گرفتن و سخت شدن بتن ستون را روي ورق كف ستون قرار مي دهند و جوشكاري مي كنند.
هنگام استفاده از اين اتصال به اين دلايل توصيه نمي شود:
1)معمولا" در هنگام بتن ريزي حباب هاي هوا در زير ورق كف ستون محبوس مي شوند .
2)حتي اگر در موقع بتن ريزي حبابي در زير ورق نمانده باشد به علت افت بتن فاصله بين ورق كف ستون و بتن شالوده به وجود مي آيد .بخار
آب در اين فاصله تقطير مي شود و خطر زنگ زدن و ضعيف شدن كف ستون را پديد مي آورد.
3) براساس تجربه مشخص گرديده است كه ميلگرد در محل اتصال به ورق كم و بيش ترد و شكننده مي شود.
4) اگر زغال جوش روي نوار جوش باقي بماند آب رابه خود جذب مي كند و نقطه شروع زنگ زدگي را به وجود مي آورد.
5)امكان تنظيم بعدي ورق كف ستون وجود ندارد و جوش كردن ستون هنگامي كه در كارگاه فلز كاري انجام مي پذيرد ميسر نيست.

محافظت كف ستونها و پيچهاي مهاري
كف ستونها ازجمله قطعات ساختماني هستند كه اغلب در معرض اثر شديد رطوبت قرار دارند و بايدبه نحومطلوب حفاظت شوند.در ساختمانهاي معمولي به طور كلي ساختمانهاي كه پس از پايان يافتن كاراسكلت فلزي ديگر نيازي به بازديد يا تنظيم كف ستونها نيست اطراف كف ستون را بابتن پر مي كنند ودر صورتي كه قبل از بتن ريزي سطوح فولادي خوب تميز شد وكل جوش يا زغال جوش برداشته شده باشد بتن به فولاد مي چسبد و آن را كاملا" محافظت مي كند.
در بعضي ديگر از ساختمانها كف ستونها را نيز نظير ساير قطعات به وسيله رنگ محافظت مي كنند. در ساختمانهاي صنعتي كه امكان باز كردن و نصب مجدد آنها وجود دارد با مواد قيري مخلوط با ماسه نرم از كف ستونها حفاظت مي شود همچنين براي تميز ماندن حديد هاي پيچهاي مهاري و دوري از آسيب ديدگي بايد قبل از بتن ريزي قسمت حديدهابه وسيله پلاستيك پوشش مناسب صورت گيرد.

تعريف شالوده (پي)
شالوده به قسمتي از سازه ساختمان اطلاق مي شود كه روي سطح فوقاني آن ستون يا ديوار قرار گرفته و سطح تحتاني آن مستقيما" روي زمين يا روي شمع تكيه دارد و بار سازه را گرفته به زمين منتقل مي نمايد . شالوده متكي بر روي شمع ((سر شمعي))ناميده مي شود .
شالوده منفرد: شالوده منفرد به شالوده اي اطلاق مي شود كه بار يك ستون يا دو ستون را در محل درز انبساط به زمين منتقل مي نمايد .
شالوده منفرد مي تواند به شكل مربع مستطيل چند ضلعي منظم دايره و يا هر شكل غير منظم ديگري باشد و مقطع آن نيز مي تواند به شكل مربع مستطيل ذوزنقه و يا پلكاني باشد .
شالو دهاي منفردي كه نزديك بهم باشند مي توانند به يكديگر پيوسته و به صورت (( شالوده مركب))كار كنند .
شالوده نواري : شالوده نواري به شالوده يكسره اي اطلاق مي شود كه بار ديوار يا چند ستون را كه دريك رديف قرار دارند به زمين منتقل مي نمايد.مقطع شالوده مي تواند به شكل مربع مستطيل ذوزنقه و يا پاشنه دار باشد.
شالوده گسترده: شالوده گسترده به شالوده اطلاق مي شود كه بار چند ستون يا ديوار را كه در رديفها و امتدادهاي مختلف قرار دارند به زمين منتقل مي نمايد . شالوده گسترده ممكن است به شكل دال و يا صندو قه اي ساخته شود .
شالوده باسكولي : شالوده باسكولي به مجموعه اي از دو شالوده منفرد اطلاق مي شود كه منتجه بار هاي واردبر يكي داراي برون محوري زياد نسبت به مركز شالوده بوده و شالوده ها با تيري صلب به يكديگر مرتبط شده اند .
اين تير صلب كه بخشي از بار يكي از شالوده ها را به ديگري منتقل مي نمايد متكي بر خاك فرض نمي شوند.

انواع شمعها
شمعها اجزاي پي عميق مي باشند كه بار هاي سازه را به زمين منتقل مي نمايند .
شمعهاممكن است منفرديا به صورت گروه شمع باشند.
شمع منفرد : شمع منفرد به شمعي اطلاق مي شود كه مستقيما" بار يك ستون را در يافت نموده و به زمين منتقل نمايد.
گروه شمعها : گروه شمعها به تعدادي شمع اطلاق مي شود كه بار خودرا از يك يا چند ستون از طريق سر شمعي مشترك دريافت نمايند .

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 203
  • کل نظرات : 15
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 53
  • آی پی امروز : 39
  • آی پی دیروز : 61
  • بازدید امروز : 74
  • باردید دیروز : 89
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 734
  • بازدید ماه : 2,876
  • بازدید سال : 14,667
  • بازدید کلی : 360,362